Elafonissi – worth a visit

Vilken dag!

Tidig väckning. Bussen plockade upp oss 7.30 och tog oss till Elafonissi. Sista biten av vägen var verkligen slingrig och erbjöd mycket vackra vyer. Bussresan tog ca 2,5 timmar, men resan var värd tiden det tog.

Jag har länge velat till Elafonissi, så när vi nu engång är på Kreta tänkte jag att vi måste passa på. Resan kostade 20 €/person och vi har hade en mycket bra guide med på resan. Det finns massor med researrangörer i Rethymnon som erbjuder dessa dagsresor. Vi valde att åka med Klados Travel.

Jag hade förberett mig på att det skulle vara hundratals människor på stranden. Men jag hade läst att det lönar sig att gå över till ön Elafonissi och välja där ett lugnare ställe. Gissa vilken lyx vi hade som hittade en helt egen liten plätt och strand att vara på.

Vattnet är kristallklart vid Elafonissi och sanden är på sina ställen ljusrosa. Jag rekommenderar verkligen ett besök till Elafonissi. Tänk dock på detta:

  • Vill du ha lugn och ro, gå längre ut på ön
  • Ta med egen dricka och snacks, utbudet är begränsat på stranden
  • WC möjligheterna är lite begränsade och väldigt få med tanke på antalet besökare
  • Det är svårt att hitta skugga om man inte vill hyra solstol och parasoll
  • Solstolarna och parasollen finns där det finns mest människor

Jag passade också på att snorkla lite. Såg några riktigt fina fiskar.

Lämna en kommentar